Silvertone H-63 


-Kuukauden Harmony player on Kari Johansson.  kari_ja_h-63.jpgBoogie Machinen tinkimätön ja tyylitietoinen  kitaran kurittaja on pitkän ja kivisen blues-maantien kulkija...kari_ja_h62_#2.jpg

 

 IN ENGLISH

SILVERTONE H-63 SOUNDCLIP 

AMP-IN-CASE EXTRA 

 

 

 

 

 

 Kuvat : Tuomo Parikka

MITÄ HARMONYN TEKEMIÄ KITAROITA OMISTAT?

-Silvertone H-63 ja Silvertone 1448 Amp-in-case*. Alunperin olen ollut hyvinkin Gibson-mies, että siitä tuli jo sanomista.

* Danelectron valmistama (GH) 

MISTÄS LÖYSIT TÄMÄN H-63:SEN?

-Kulluvaaran Jonnelta ostettu noin viisi vuotta sitten. Meillä oli yhteisiä ystäviä ja yhteinen ystävä Kossu ja hän vihjasi, että Jonne on myymässä/vaihtamassa. Ja mulla on taas ollu semmoinen juttu kun on tullut tsekattua tiettyjä ukkoja maailmalta, että yksi tollanen kitara täytyy olla.

KUKAS UKKO INSPIROI?

-No ainakin Teddy "kid" Morgan ja se itseasiassa johtaa Nick Curraniin - ja paljon ennen näitä, 80-luvun alussa kun Mighty Flyers kävi suomessa, muistaakseni Junior Watsonilla ois ollu tuon tyyppisiä kitaroita. Ja ei se kestänyt kun 20-vuotta. Jotkut asiat ei tule äkkiä, mutta ne tulee kun jaksaa odottaa.

TIEDÄTKÖ TUON H-63 KITARAN HISTORIASTA? ONKO OLLUT ALUSTA ALKAEN SUOMESSA?

 -Ei, se on tullut 80-luvun alkupuolella tänne suomeen, Löffe (Per-Olof Löfberg) johon törmää usein näissä asioissa. Se toi pari kappaletta näitä. Ja tää on niin sanotusti se surkeampi niistä. Valitettava takaisku, mutta jollain on se parempi**. Se meni kuitenkin äkkiä Kuloniemelle (Bluesministeri) ja mun käsityksen mukaan se soitti Honey B and the T-bones osaston alkuvuosina hyvinkin ahkeraan keikoilla, josta se päätyi Musiikkifasulle josta Jonne Kullovaara osti sen. Eli silloin se oli hyvinkin vapaata riistaa jonkin aikaa.

**Esa Kuloniemen mielestä taas Karin omistama kitara oli se parempi. 

MITKÄ OVAT SILVERTONESI HYVÄT JA HUONOT PUOLET?

-No, jollain muotoa tuo, että kielet ovat leveämmällä. Se, että on tottunu soittamaan millä tahansa peruskitaralla olkoon se Fender, Gibson..Tuo kielten leveys on niin raju, pitäisi varmaan harjoitella jollakin nylonkielisellä Landolalla, että pysyy tekniikka. Mutta mä vaihtelen kuitenkin kitaraa jatkuvasti. Mä oon yrittänyt elää niinpäin, että en tottuisi mihinkään kitaraan liikaa ettei se mene siihen, että millään muulla ei saa tehtyä mitään.

ELI KITARAN VAIHTO KEIKALLA ES-335:sta SILVERTONE H-63:seen ON LIIAN RADIKAALI?

-Se on esimerkiks hyvin, hyvin pitkä matka. Tai kuten sanottu ES-sataseiskafemma millä mä oon soittanut, niin mun omassa ES-sataseiskafemmassa mä oon pitänyt kieliä aika matalalla ja pitänyt sen verran paksuu kieli settii, että homma toimii. Ja tässä H-63:ssa on pakko pitää kieliä vähän ylempänä ja ehkä pikkusen hoikempi kieli satsi. Kuten sanottu se tatsi on niin erillainen ja se sitten vasta hiuotuu kun soittaa yhdellä tietyllä kitaralla ja tota on nyt sitten harastettu keikoilla.

KÄYTÄTKÖ HARMONY KITARAASI KEIKOILLA?

-Noin 90%:sesti. Mun mielestä keskimäärin kaikkia kitaroita täytyy pitää keikoilla, ja toki on ymmärrettävää, että jotain pirun kallista keräily tavaraa kannata ihan jokaiseen pizzeriaan viedä. Mä olen lähtenyt ajatuksesta, että kaikki kitarat on käytettynä ostettu ja useimmat ovat maailmaa nähneitä eikä tule sääli pisteitä eikä tarttee miettiä jokaista kolhua. Ja ne on aikoinaan tehtailla tehty käytettäviksi. Boogie Machinen keikalla mä saatan soittaa Gibsonin ES-sataseiskafemmalla ja satunnaisesti jos haluaa tuntea itsensä vielä vanhemmaksi, niin otetaan Epiphone Broadway vuodelta 1946 (yhdellä Dearmondin mikillä). Olen soittanut silläkin, mutta se tarvitsee semmoista jazz klubi meininkii. Sitä ei oikein viitti viedä jokaiseen pizzeriaan. 

OLETKO SAANUT PALAUTETTA YLEISÖLTÄ TAI SOITTOKAVEREILTA?

-Joo. Kyllä se on se yksi hauska puoli asiassa , että tämä aiheuttaa keskustelua. Vaikka ne Stratot ja Les Paulit aiheuttaa keskustelua joissain tapauksissa, mutta nää aiheuttaa AINA keskustelua.  Jos ei nyt ihan oo kärpäsii tervassa mutta aina tulee joku kysymään, että mikä toi on. Jos ne on vähänkään sellasii kitaroita jotka näyttää omituisilta ja on hullumman muotoisii mitä perussukan kuluttajat ei oo niitä nähnyt, niin ainahan ne keskusteluu aiheuttaa.  Itse asiassa useimmat soittajatkin ovat kiinnostuneita jollakin tapaa.

 MITÄ VAHVISTIMIA KÄYTÄT KEIKOILLA?

-Ampegin J12-T (reissue), Fenderin Blues Jr, Danelectro Nifty Fifty ja joskus Fenderin Super reverb  vuodelta 1965 

BOOGIE MACHINE 

HARMONY PLAYERS